Ørkenbrevet

Og dermed er Tunström i Ørkenbrevet parat til med Jesusskikkelsen som model for alvor at klargøre sig forholdet mellem det guddommelige og det menneskelige. Hvad har vi tilfælles med Jesus, og hvori består henholdsvis hans og vort forhold til det guddommelige?

I Ørkenbrevet arbejder Tunström sig ved hjælp af en lang række, selvoplevede situationer frem til følgende svar på disse essentielle spørgsmål: Jesus er - hævet over enhver tvivl - guddommelig og derfor guddommeligt skabende. Han er et sendebud fra Gud. Men han er ikke det eneste. Der var andre før ham, og der vil komme andre efter.

Men et centralt Tunströmsk udtryk: Vi har hver eneste een af os ansvaret for, at vi bliver "set" af hinanden, så at vi også selv kan blive "seende" og dermed få afgørende indsigt i vort eget og hinandens liv. Det er meningen med os. Og når det lykkes at få det frem, da er vi guddommeligt skabende (livs)kunstnere.

I Ørkenbrevet har Tunström vævet sin egen kunstneriske og religiøse konflikt ind i selve Jesusskikkelsen, og de med denne konflikt forbundne problemer bliver herefter ikke mere gjort til genstand for direkte bearbejdning i romanerne. De er blevet en del af selve fortællegrundlaget.