jane aamund
Foto: Christian Liliendahl / Scanpix

Jane Aamund

Ebbe Mørk. 1998.
Top image group
jane aamund
Foto: Christian Liliendahl / Scanpix

Dansk forfatter. Har skrevet romaner. Jane Aamund fortæller altid en historie. Jane er anekdotens mester. Hun lyver ikke, men hun ser bare mere end de fleste. Hun lever også mere end de fleste, for hun har ved siden af sin eminente hukommelse en indlevelsesevne i de personer og situationer, der møder hende. Derfor er hun den fødte journalist. Der var ingen, der lo højere end Jane, da B.T. i en annonce beskrev hende som "en af Danmarks største forfattere"?

 

 

 

134167955

Blå bog

Født: 8. november 1936, Frederiksberg.

Død: 29. januar 2019 i Hvide Sande.

Uddannelse: Korrespondent.

Debut: Bag damen stod en Christian. Rhodos, 1977.

Bedst kendte værk: Colorado drømme: en roman om den modne passion. Høst, 1997.

Litteraturpriser (i udvalg): Den Berlingske Fonds Journalistpris, 1997. Bog & Idé-prisen, 1997, 1998, 1999, 2004. De Gyldne Laurbær, 1998. Rektor frk. Ingrid Jespersens Legat, 1998. ogklubben 12 bøgers Litteraturpris, 1998.

Seneste udgivelse: Wendt Jensen, Jacob: Revykongen Ꜳge Stentoft : Jane Ꜳmunds sidste manuskript. People’s, 2022. Biografi.

Inspiration: Karen Blixen, Henrik Nordbrandt og John Irving.

Artikel type
voksne

Altid oven vande

Jane Aamund fortæller altid en historie. Mennesker, der kender hende godt, er sommetider ude for, at de har oplevet nøjagtig det samme, som hun fortæller eller skriver om, men enten har de glemt det eller også har de slet ikke set historien, sådan som den tager sig ud i munden eller pennen på et menneske med mere fantasi og større formuleringsevne end dem selv. Virkeligheden bliver til en anekdote, der omslutter et forløb med en pointe. Jane er anekdotens mester. Hun lyver ikke, men hun ser bare mere end de fleste. Hun lever også mere end de fleste, for hun har ved siden af sin eminente hukommelse en indlevelsesevne i de personer og situationer, der møder hende. Derfor er hun den fødte journalist.

29972362

Der var ingen, der lo højere end Jane, da B.T. i en annonce beskrev hende som "en af Danmarks største forfattere". Det var slet ikke for at undskylde, at hun straks erklærede sig enig i, at B.T.´s forhold til litteratur kan sammenlignes med Børsens forhold til Sport. Hendes hurtighed, hendes lune og hendes realitetssans giver åbenhed for en befriende selvironi. Den gennemstrømmede også de livsstilsberetninger, hun gennem en årrække underholdt Berlingske Søndags læsere med. Hun gik ind i miljøer, oftest de velbjærgede, og afsøgte dem sandheder, forklædt som gode historier.

På bestsellerlisterne

Selv om Jane Aamund er en af disse års mest læste danske forfattere med fast parkeringsplads på bestsellerlisterne, går hun ikke rundt med litterære prætentioner eller forhåbninger om en dag at få Nobelprisen i litteratur. Boghandlernes Gyldne Laurbær har føjet sig smukt om hendes kønne hoved. Hun har et journalistisk grundsyn som observatør af livet. Hun kan et håndværk. Og hun har et talent. Det er altsammen båret af et imponerende skrivenemme, der træder i funktion, hver gang, hun tænder på en historie eller en begivenhed.

Den må gennem hendes filter og ned på skærmen eller papiret. Sommetider afprøves pointen telefonisk på en god ven, men hun er som regel så overbevist på forhånd - og med rette - at hun kun lige skal have den latter, der er hendes bedste kvittering for et udspil. Selv i fortvivlede stunder og sorte anliggender, kan Jane Aamund ikke eksistere uden at få bekræftet den vittighed, der altid kan aftvinges en situation, især hvis man vil overleve den. Hun er en overlever af de stærkeste. Altid i overensstemmelse med titlen på en af hendes mest læste bøger - Oven Vande.

Det er sit eget og sin families liv og levned, Jane Aamund har omsat i et forfatterskab, der har den renlivede underholdning som en afgørende kvalitet, ligefrem og alligevel overraskende. Det er medrivende læsning, der aldrig kommer til at virke konstrueret, men ofte bæres af en situationskomik i niveau med de bedste lystspil. Jane Aamund er ikke altid lige reflekterende, for hun indlader sig sjældent på dybsindige jordbundsanalyser af tilværelsen. Og dog er der et alvorligt, menneskeligt element, som også giver smerten sin plads og sin mening i det liv, hun skriver om.