Tæskeholdet banker på

Citat
”Og i det øjeblik antog den længsel, han følte efter Sasha, endelig en tydelig form: Alex forestillede sig, at han gik ind i hendes lejlighed og fandt, at han stadig selv var der – hans unge jeg, fuld af planer og høje standarder, intet endnu afgjort.”
”Tæskeholdet banker på”, s. 288.

Egan tøver selv med at kalde ”A Visit from the Goon Squad” fra 2010 (”Tæskeholdet banker på”, 2012) for en roman. Hun kalder det hellere en samling sammenhængende historier, og det er også det, der bedst beskriver bogen. Der er nogle centrale personer, som musikproduceren Bennie Salazar og hans assistent Sasha, som går igen i flere af historierne. Derudover møder vi et hav af andre mennesker, der enten er nært eller perifert knyttede til Bennie og Sasha. Der krydsklippes fra punkrockens storhedstid i San Francisco til Sashas rygsækrejse i Napoli i firserne og til et New York om ti år. Tiden bliver flydende i Egans fortællinger, og i en og samme fortælling springer vi rask væk mellem flashbacks og korte flashforwards. Som for eksempel i fortællingen fra Afrika, hvor det om en afrikansk trommespiller siges: ”Om 35 år, i 2008, vil denne kriger blive fanget i stammevolden mellem kikuyuerne og luoerne og dø i en brand.” (s. 58).

29331065

Tiden er hovedperson i Egans bog, som også indledes af et citat fra Marcel Prousts ”På sporet af den tabte tid” (1913). I samlingens sidste historie, der er en fortælling fra fremtidens New York, forsøger musikproduceren Bennie at skubbe sin gamle ven Scotty ud på scenen ved at sige: ”Tiden er et tæskehold, ikke? Skal du lade det tæskehold skubbe rundt med dig?” (s. 283).

Egan leverer modigt et bud på, hvordan mennesker taler med hinanden om ti år. En anden og meget rørende historie, fortalt af Sashas teenagedatter, fortælles ved hjælp af Power Point, og i den historie får vi også en opgørelse over rockhistoriens længste pauser. En tredje novelle trækker på Egans bijob som journalist og antager form af et portrætinterview med en ung Hollywoodstjerne. ”Tæskeholdet banker på” er en bog, der både indholdsmæssigt og formmæssigt går nye veje, men på trods af de stilmæssige eksperimenter, bliver man aldrig som læser hægtet af. Man er med hele vejen.