Portræt af Jens Christian Grøndahl
Foto: Lærke Posselt

Jens Christian Grøndahl

cand. mag. Katrine Lehmann Sivertsen, 2014 og december 2022. Blå bog og bibliografi opdateret oktober 2023.
Top image group
Portræt af Jens Christian Grøndahl
Foto: Lærke Posselt

Vi er gåder for hinanden og for os selv, siger Jens Christian Grøndahl, som især er kendt for at skildre afstanden i det moderne kærlighedsforhold men også den konstante længsel efter at nå og møde den anden. Nutidsmenneskets skrøbelige identitet er i forfatterskabet uløseligt forbundet med vores opfattelse af det romantiske kærlighedsmøde. Grøndahls romaner handler også om det moderne menneskes eksistentielle grundvilkår af tilsyneladende ubegrænset frihed stillet over for følelsen af meningsløshed, ensomhed og tvivl.

Grøndahl er desuden kendt som en forfatter, der blander sig i den politiske debat. Han har bl.a. været på banen som en af de få danske forfattere, der offentligt støttede invasionen af Irak – et standpunkt han imidlertid siden har taget op til revision i bogen “Tre skridt tilbage”. 

137250942

 

Blå bog

Født: 9. november 1959 i Lyngby.

Uddannelse: Filminstruktør fra Statens Filmskole, 1983.

Debut: Kvinden i midten. Vindrose, 1985.

Litteraturpriser: Otto Benzons Forfatterlegat, 1989. Herman Bangs Mindelegat, 1995. De Gyldne Laurbær, 1998. Holger Drachmann-legatet, 2002. BG Banks Litteraturpris, 2003. De fransktalendes landes litteraturpris, 2003. Søren Gyldendal-prisen, 2007. Isak Dinesen prisen, 2017.

Seneste udgivelse: Synger for ravn og ræv. Eksistensen, 2023. Essay. 

Inspiration: Marcel Proust.

 

 

Jens Christian Grøndahl om "I nat sover jeg på taget": 

Artikel type
voksne

Baggrund

“Hendes virkelighed. Hun var ikke så dum, at hun ikke var klar over, at det var den samme virkelighed som alle andres. Hun var bare så uheldig at være født i et hjørne af den, hvor hun følte sig så fremmed, som var hun dumpet ned fra en fjern planet. (…) Hun drømte mest af alt om at være til stede, noget så enkelt, lige meget hvor”.
“Røde hænder” s. 46.

Jens Christian Grøndahl blev født i 1959 i Lyngby nord for København som søn af fotografen Marianne Grøndahl. Han fik sin studentereksamen fra Natalia Zahles Gymnasium og læste fra 1977-79 filosofi på Københavns Universitet. Han skiftede dog efter et par år spor og søgte ind på Statens Filmskole. Her blev han i 1983 færdig som filminstruktør, og hans uddannelse kom siden hen til at præge den stil, der blev kendetegnende for den tidlige del af forfatterskabet. Han debuterede som skønlitterær forfatter i 1985 med en eksperimenterende roman, og han var i de første mange år af sin forfatterkarriere en eksperimenterende prosaist. Jens Christian Grøndahl blev i 1989 gift med Charlotte Louise Truelsen. De var gift i 10 år og fik to sønner sammen. Parret blev skilt i 1999, og Grøndahl er nu gift med mag. art. Anne Vibeke Vad, men hvem han har to døtre.

Ved siden af sin forfatterkarriere har Grøndahl blandt andet været medredaktør på kulturtidsskriftet Fredag. Han har markeret sig som en stor forkæmper for ytringsfriheden – ikke mindst i den periode fra 1995-98, hvor han var vicepræsident for dansk PEN. Han meldte sig dog siden ud af organisationen i protest mod PENs politiske markeringer. Jens Christian Grøndahls interesse for politik og samfundsforhold har også udmøntet sig i en række artikler for den uafhængige netavis Altinget. I 2018 var han desuden en af de europæiske forfattere, som i et manifest advarede om risikoen for en eksplosion i fremmedhad og antisemitisme.

Jens Christian Grøndahl har været medlem af Kulturministeriets kanonudvalg for litteratur. Han er bosat i København og Skagen, men har også i flere perioder opholdt sig i Norditalien.

Skyggen i dit sted

“Du nåede hende aldrig helt, tilbagelagde aldrig den sidste afstand, altid efterladt ved siden af hende, mens tog og biler kørte jer gennem byer og bjerge. Du kan ikke se det, det findes ikke mere. Kun her, kun som disse ord. Hun ser mig ikke mere, heller ikke jeg findes længere i hendes øjne, sådan som hun så mig. Du vil aldrig få at vide, hvad hun så. Jeg fik det aldrig at vide”.
“Skyggen i dit sted” s. 24.

Jens Christian Grøndahl debuterede i 1985 med “Kvinden i midten”, og han udgav i 1980’erne og starten af 1990’erne en række mindre romaner, der vakte opmærksomhed for deres stilistiske og sproglige kvaliteter, men som ikke opnåede de store salgstal. Bøgerne er blandt andet kendetegnet ved, at motiver, sanseoplevelser og detaljer indfanges og gengives i sproget med fotografisk præcision, og bøgernes særlige fortællerytme har også fået flere til at kæde de tidlige bøger sammen med Grøndahls uddannelsesmæssige baggrund som filminstruktør. En af disse bøger er romanen “Skyggen i dit sted” fra 1991, der ligesom flere andre af Grøndahls tidlige bøger er kendetegnet ved stor sproglig billedrigdom.

23430878

Hovedpersonen genser en kvinde, som han engang har elsket, og det udløser et fragmenteret billede af løsrevne erindringer og fantasiforestillinger. Med sin ikke-kronologiske og sammensatte form er romanen som en collage, der kredser om kærlighedens, begærets og erindringens karakter. Et metaforisk billede leder til det næste eller munder ud i en refleksion eller et nyt erindringsbillede. I centrum af fortællingen er en gådefuld kvinde og i periferien den mandlige fortællerstemme, og det er en fortællermæssig struktur, som man genfinder flere steder i forfatterskabet. Netop det gådefulde er da også en af de ting, Grøndahl selv fremhæver som et vigtigt element i sine bøger: “Jeg tror, at alle mennesker rummer en gåde – som i romanerne ofte bliver til konkrete hemmeligheder. Vi er gåder for hinanden og for os selv – og det er det, der interesserer mig som romanfortæller. At sproget aldrig kan udtømme et menneske, aldrig blive så finmasket, at det kan få fat i alt, hvad et menneske er. Personerne i mine romaner beholder altid nogle hemmeligheder. Fordi vi er hemmelige for os selv”. (Miriam Katz: Mennesker er gåder for hinanden. Berlingske Tidende, 2002-12-10).

Forsøget på at nå hinanden i kærlighedsforholdet, og erkendelsen af den afstand eller gådefuldhed som ikke kan overskrides, slås også allerede an i denne roman, hvor det f.eks. hedder: “Måske spørger han sig selv (...) om der er noget i ham eller noget uden for ham, der forhindrer ham i at trænge igennem til den verden, hvor hun lever, hvor hun findes i dette øjeblik” (“Skyggen i dit sted”, side 61).