Anne Holt
Foto: Jo Michael

Anne Holt

cand.mag. Birgitte Duelund Pallesen, 2014. Opdateret af cand.mag. Anne Vindum, februar 2020.
Top image group
Anne Holt
Foto: Jo Michael

Indledning

Anne Holt sprang ud som forfatter i en alder af 35 år. Det var måske ikke en helt ung alder, men så havde hun til gengæld haft tid til at læse jura, at arbejde i politiet, at agere journalist og ikke mindst at være Norges justitsminister forinden. Holt er med andre ord en beleven krimiforfatter, der har haft fingrene godt nede i såvel kriminalsager som juridiske og politiske anliggender, før hun begyndte at skrive. Og det kan mærkes. I samtlige af sine efterhånden mange udgivelser fører hun os med troværdighed og girl-power rundt i de kriminelle afkroge af sine tidligere arbejdspladser.

62914297

Blå bog

Født: 16. november 1958 i Larvik, Norge.

Uddannelse: Uddannet cand.jur. fra Bergen Universitet i 1986.

Debut: Blind gudinne. 1993.

Litteraturpriser: Cappelenprisen, 2001.

Seneste udgivelser: Det ellevte manuskript. Modtryk, 2022. (Det ellevte manus, 2022). Oversætter: Ilse M. Haugaard. (En Hanne Wilhelmsen-krimi, 11).

Inspiration: Maj Sjöwall og Per Wahlöö.

Artikel type
voksne

Baggrund

”Karen Borgs erfaring med kriminelle uden kridhvide flipper og silkeslips begrænsede sig til at have skreget efter en cykeltyv, der trampede ned ad markvejen på hendes nye femtengears. Men hun havde set fjernsyn. Forsvarsadvokat Matlock havde engang sagt: ’jeg vil ikke høre sandheden, men jeg vil vide, hvad du vil sige i retten’. Det lød ikke helt så flot fra hendes mund.”

”Blind gudinde”, s. 25.

Norske Anne Holt er født i 1958 i Larvik, opvokset i Lillestrøm og Tromsø og bor nu i Oslo med sin partner Anne Christine Kjær.

Det lå ikke umiddelbart i kortene, at Anne Holt skulle blive forfatter. Som barn og ung ville hun gerne være journalist, og det arbejdede hun i lang tid målrettet frem imod. Første skridt var imidlertid en universitetsuddannelse – sådan én skulle man have, var hun blevet rådgivet til. Og her faldt valget mærkeligt nok på jurastudiet. Sprog og statskundskab ville umiddelbart være mere oplagte journalistvalg, men Holt forklarer sig med følgende: ”For mig er jurastudiet først og fremmest det sted, hvor du lærer om magtstrukturer og løsningsmodeller. Så jeg fandt ud af, at det var det, jeg skulle.” (Maj Juni: Jurist med mordplot som speciale. Djøfbladet, 2007-11-16). Det var altså stadig med henblik på en journalistfremtid, at Holt begyndte på jurastudiet, og det samme siger hun om den stilling som politifuldmægtig, hun som færdiguddannet tog imod for at blive beskikket advokat.

I slutfirserne, med uddannelse og bestalling i ryggen, var Anne Holt endelig klar til at arbejde som journalist. Hun havde haft et studiejob på Dagsrevyen (Norges svar på TV-Avisen) og blev nu fuldtidsansat her. Men kun kortvarigt. Efter knap fire år måtte hun sande, at hun ikke var i stand til at følge de til tider uetiske journalistiske retningslinjer og var en dårlig journalist: Jeg lod mig i for høj grad styre af mine egne meninger,” (Maj Juni: Jurist med mordplot som speciale. Djøfbladet, 2007-11-16) forklarer Holt. I 1994 åbnede hun derfor sin egen advokatpraksis, hvor hun uden videre kunne lade sine egne meninger styre. I denne tid var Anne Holt også en særdeles offentlig (og politisk) person i Norge, der ikke var bange for at ytre sig om sine mærkesager: kvinderet, samt familie- og børnesager. Dette engagement førte til syvende og sidst til, at hun i en kortvarig periode fra 1996-97 besad posten som justitsminister. 

Anne Holt begyndte at skrive skønlitteratur, mens hun arbejdede som advokat. Hun læste tilfældigvis en annonce for en krimikonkurrence i et dagblad og besluttede sig prompte for at give det et forsøg. For at nå det måtte hun arbejde i døgndrift: som advokat om dagen og forfatter om natten. Hun nåede det ikke til konkurrencens deadline, men da hun bagefter sendte sit manuskript ind til et forlag, blev hun alligevel antaget med det samme. Det var i 1993 og det var med romanen ”Blind gudinde”. Den blev en bestseller, ligesom de fire næste krimier, og Holt måtte gå ned i tid på kontoret – for til sidst helt at sige op og hellige sig skriveriet. 

Blind gudinde

”Hun snurrede rundt, men for sent. Slaget, der blev udført med en genstand, hun heller ikke opfattede, ramte hende med stor kraft i tindingen. Hovedet eksploderede i et voldsomt lysglimt, og hun nåede at opfatte, at hun begyndte at bløde kraftigt, før hun ramte gulvet. Hendes krop var fuldstændig kraftesløs, så hun kunne ikke tage for sig. Hovedet fik et nyt slag, da venstre side af panden ramte gulvet, men Hanne Wilhelmsen mærkede det ikke.”
”Blind gudinde”, s. 72.

Anne Holts debut, ”Blind gudinne” fra 1993 (”Blind gudinde”, 1995), er en ægte politiroman, sat i 1990’ernes Oslo. Vi starter vanen tro med et mord: en mandlig narkoman bliver fundet død i skoven med tre kugler i brystet og ansigtet fjernet. En ung, dansktalende hollænder bliver kort efter fundet siddende midt på en vej i nærheden, helt perpleks og med blod ud over det hele. DNA-prøver viser, at blodet på hollænderen stammer fra manden i skoven – og vi har et match. Hollænderen er imidlertid ikke udpræget meddelsom, og efterforskerne står med en kedelig forbrydelse, der sandsynligvis er narkorelateret, men uden motiv.

25730224

Først med mordet på advokat Hans A. Olsen begynder der at tegne sig en historie. Som desværre er en alvorlig én. Flere spor synes nemlig at pege i retning af et større forbrydersyndikat med forbindelser til advokatkredse – og endda højere oppe i det bureaukratiske system.

”Blind gudinde” er panoramisk fortalt og vi får lov til at kigge en række kernepersoner over skulderen og høre, hvad de tænker om de dramatiske begivenheder. For det første Hanne Wilhelmsen, heltinde og efterforsker i otte af Anne Holts krimier. Hun er ung, smuk, klog og homoseksuel – en dygtig efterforsker, der har både intuition, stædighed og et hobetal af ben i næsen. 

Dernæst Håkon Sand, politifuldmægtig og lovens vogter i efterforskningen. Han er en midaldrende og enlig mand, der er lige dele sympatisk, frustreret og kikset. Til sidst Karen Borg, rig og succesfuld erhvervsadvokat, der i sin tid studerede jura med Håkon og som nu for første gang – og ikke uden usikkerhed og modvilje – skal være forsvarsadvokat.

Blandt disse personer bliver handlingen oprullet, og som i en traditionel kriminalroman erfarer man som læser begivenhederne umiddelbart samtidig med dem. På den måde kommer man både helt tæt på begivenhederne, men også helt tæt på karaktererne. På deres inderste følelser og tanker, og på de interne relationer, magtforhold og romancer. Hos Anne Holt er der altid både drama i det ydre og i det indre.