Svend Otto S.

Kirsten Bystrup, 2000.
Main image
Otto S., Svend
Foto: Peer Pedersen / POLFOTO

Dansk illustrator. Har hovedsageligt illustreret bøger for børn og unge. "Vi læser i memoirer, hvad en Doré, en Vilhelm Pedersen, en Lorenz Fröhlich har været for en barndom - nogle kommer til at læse om, hvad en Svend Otto har været for vor tids barndomme” - sådan skrev Ib Spang Olsen, da Svend Otto S fik H.C. Andersen-medaljen. Allerede som 17-årig havde Svend Otto Sørensen tegnet sin første unika-billedbog, "Den tabte perle", et naivt eventyr om barnetroen til en pige, han var forelsket i.

 

 

 

48166261

Blå bog

Født: 2. juni 1916. (Oprindelig Svend Otto Sørensen).

Død: 25. maj 1996.

Uddannelse: Uddannet på Kunsthåndværkerskolens aftenskole, 1933-34. Bizzie Høyers malerskole, 1936-37. St. Martins School of Arts and Craft, London, 1938.

Debut: Gæssene i Kippehave. Tekst af Arne Strøm. C.A. Reitzels Forlag, 1940 (bi).

Litteraturpriser: Highly Commanded Hans Christian Andersen Reward, 1976. H.C. Andersen-medaljen, 1978. BIB Plaquette, 1979 (Tim og Trine). Kulturministeriets Illustratorpris, 1982 (for aquatinter til Kafkas Processen). Nordisk Skolebibliotekarforenings Børnebogspris 1989 (Stormfloden).
Udsmykning af Ballerup Biblioteks H.C. Andersen-rum 1983-84.

Seneste udgivelse: Børnene paa Sydhavsøen 1948-1951. desAHJn, 2020. Illustreret af Svend Otto S. Tegneserie.

Artikel type
illustratorer

Baggrund

Vi læser i memoirer, hvad en Doré, en Vilhelm Pedersen, en Lorenz Fröhlich har været for en barndom - nogle kommer til at læse om, hvad en Svend Otto har været for vor tids barndomme - sådan skrev Ib Spang Olsen, da Svend Otto fik H.C. Andersen-medaljen. Og sandt er det, at Svend Otto har tegnet sig ind i børneværelserne ikke blot i Danmark, men verden over. Mange af hans billedbøger udkom samtidig på dansk og flere andre sprog, ligesom han var utrolig produktiv som tegner, da han først slog igennem.

Der stod ikke skrevet nogen steder, at Svend Otto skulle blive tegner. Den profession var ukendt i det miljø, han voksede op i. Men hans skolelærer så talentet og skaffede en læreplads på Gutenberghus.

Allerede som 17-årig havde Svend Otto tegnet sin første unika-billedbog, Den tabte perle, et naivt eventyr om barnetroen til en pige, han var forelsket i. Da professor Aksel Jørgensen fik den i hånden, stod der en friplads til Svend Otto på Kunstakademiet.

Men efter at have lagt op til akademiet på Bizzie Høyers malerskole fulgte Svend Otto alligevel ikke den slagne vej. Han fik et kærkomment rejselegat fra Gyldendal og drog til London et lille års tid, hvor han flanerede og tegnede og sugede storbyen til sig. Og bagefter, hjemkommet til Danmark, blev Svend Otto freelance tegner og har var siden.

Men der skulle gå mange år, før han - med sine egne ord - ´kom ind i bogen´. Det er ikke noget, vi tænker på i dag, hvor Svend Otto er så anerkendt som nogen. Men rent faktisk var han ved at emigrere i 40-års alderen, fordi de opgaver, han havde lyst til, lod vente på sig. Og det var paradoksalt nok først, da han lagde ugebladstegneriet fra sig og fuldt og helt helligede sig tegning af passionen, træerne, at den første børnebogsopgave kom, Hesten uden hoved af Paul Berna i 1959.

Svend Otto føjer sig ind i rækken af danske naturalister som tegner og akvarellist. Han er uden videre teknisk suveræn i sit udtryk. Lærdommen fra Bizzie Høyers malerskole fornægter sig ikke. Når man først har lært at omsætte et blåt eller brunt øje til gråtoner, så glemmer man det aldrig!

Det sætter også sine spor, at have tegnet og malet hver dag livet igennem. Som akvarelmaler er Svend Otto den ubestridte mester. Han maler ikke blot clairobscur med ubesværet lethed men går også direkte ind i de andre stemninger, som de forskellige bøger lægger op til.

Skal man prøve at sige noget generelt om farverne i hans billeder, er det ikke nok at sige noget om spændvidden i udtrykket. For sit indre øje har man en særlig kvalitet ved Svend Ottos billeder, som det kan være svært at sætte ord på. Uanset litterært forlæg har de en særlig tone. Måske har det at gøre med brugen af komplementærfarver, at hans billeder har denne på én gang blidt klare og dog stærke valør. Der er en særlig klang over Svend Ottos billeder, hvad enten han arbejder som tegner med akvarellen som hjælpemiddel eller folder sig ud i akvarelmaleriet.

En illustreret bog er som et digt, hvortil der er komponeret en melodi

Illustration fra Tim og Trine. © Svend Otto S.
Illustration fra Tim og Trine. Copyright:
Svend Otto S.

Det var den sædvanlige tøven over for en ung tegner, der gjorde, at der kom til at gå så lang tid, før Svend Otto slog igennem. Allerede i 30´erne og 40´erne gav Svend Otto sig i kast med så forskellige illustrationsopgaver som en skolebog og tegninger til Martin A. Hansens Agerhønen. Men hvorom alting er, så blev ingen af disse billeder nogensinde trykt. Tim og Trine daterer sig også helt tilbage til 1947. Den blev dog trykt, men først 29 år senere. Der blæste andre vinde på børnebogsområdet dengang.

Svend Otto hører til den generation af tegnere, der trods alt har nået at gøre sig gældende som illustrator også af bøger for voksne. Da han fik Kulturministeriets Illustratorpris var det da også for sine aquatinter til Kafkas Processen. Men den illustrerede bog for voksne er i dag en sjældenhed. Skal der være billeder i bøger i dag, er det børnebøger, man taler om. Så vi må glæde os over den række af Danmarks- og verdenshistoriens klassikere, som Svend Otto har nået at sætte i billeder.

For selvom det er som børnebogs illustrator, vi kender Svend Otto, så opfatter han først og sidst sig selv som: illustrator, som den, der oplyser og akkompagnerer teksten. "En illustreret bog kunne sammenlignes med et digt, hvortil der er komponeret en melodi," siger han, "man er billedfortæller og må bruge alt, hvad man har skrabet sammen af iagttagelser og erindringer: dyrs bevægelser, landskaber, belysninger, menneskers holdninger."