Foto: Forlaget Klim

Andrew Taylor

stud.mag. Julie Lystbæk-Hansen, iBureauet/Dagbladet Information. 2014.
Top image group
Foto: Forlaget Klim
Main image
Foto: Forlaget Klim

Indledning

Som en sporhund graver Andrew Taylor de personlige fortællinger frem af historiens dyb. Storbritanniens fortid endevendes gennem en prisme af kærlighedsdramaer, familieintriger og selvfølgelig mord. Taylors romaner tager ofte afsæt i virkelighedens personlige vidnesbyrd. I virkelighedens krige, konflikter og personlige dramaer er intet blot sort eller hvidt, det samme gælder Taylors fiktive universer. En morder kan også være en omsorgsfuld søn, som det er tilfældet i ”De dødes måned”. Billedet er aldrig enkelt, og det uanset om scenen er sat under Den Amerikanske Uafhængighedskrig eller i efterkrigstidens England.

 

54471793

Blå bog

Født: 14. oktober 1951 i East Anglia, England.

Uddannelse: Emmanuel College, Cambridge og University College London.

Debut: Caroline Minuscule. Hodder, 1982.

Litteraturpriser: Ellis Peters Historical Dagger Award, 2001, 2003 og 2013. Cartier Diamond Dagger Award, 2009.

Seneste danske udgivelse: Den tavse dreng. Klim, 2018. (The silent boy, 2014). Oversat af Hans-Jørgen Birkmose.

Inspiration: Krimiforfatterne Arthur Conan Doyle, Josephine Tey og Edgar Allan Poe.

 

 

 

 

Artikel type
voksne

Baggrund

”Intellektet har en forunderlig evne til at gøre pludselige opdagelser. Eller rettere, til i en blændende klar åbenbaring at nyfortolke de informationer, det allerede har til rådighed. Er det det, digterne kalder for inspiration?"
”Færten af død”, s. 373

Andrew Taylor voksede op i landlige omgivelser i East Anglia i det østlige England. Han arbejdede blandt andet som bådbygger, bibliotekar og freelance forlagsredaktør, inden han fra 1981 kastede sig ud i tilværelsen som fuldtidsforfatter. Lysten til at blive forfatter har fulgt ham, fra han var tolv år gammel. Hans første møde med kriminallitteraturen var Arthur Conan Doyles ”Sherlock Holmes”.

Taylor studerede på universitetet i både Cambridge og London. I Cambridge læste han engelsk på Emmanuel College. Via sit arbejde på et bibliotek i Londons West End blev han tildelt en plads på informationsvidenskab på University College London. Året der benyttede han til at fordybe sig i tekster fra middelalderen, og det arbejde kom til at danne baggrund for hans første krimi ”Caroline Minuscule”.

I sit arbejdsværelse, i hjemmet på landet i Forest of Dean, har han samlet en imponerende mængde værker. De er del af det katalog af historisk inspiration, som han trækker på i sit arbejde med romanerne. Han bor med sin kone og to katte og er far til to voksne børn.

Andrew Taylor er ordblind. Det har dog ikke forhindret ham i at skabe sig en omfattende bibliografi. Han får hjælp til arbejdet fra en diktafon og sin kone Caroline. Når han ikke selv skriver krimier, anmelder han andres for avisen The Spectator.

                     

Færten af død

”Jeg hørte en klagen ved mine fødder. Jeg bøjede mig ned. Noget blegt og uformeligt bevægede sig i dunkelheden og mindede mig helt absurd om havmanden, jeg havde set i det grågrønne vand i New Yorks havn den første morgen. (…) Månen smuttede ud af skyggerne. Jeg så en mand ligge på ryggen med udspredte arme og ben. (…) Jeg så det hvide i hans øjne flakke frem og tilbage.”
”Færten af død”, s. 221.

Andrew Taylors historiske krimi fra 2013 ”A Scent of Death”(”Færten af død”, 2013) blander det personlige drama med sanselig historietime. Den historiske scene er New York i den dramatiske tid under Uafhængighedskrigen, hvor byen oplevede stor tumult som kastebold mellem de britiske loyalister og Kongressens hær.

Fortælleren, en britisk embedsmand ved navn Edward Savill, havner midt i den armod, der præger New York på det tidspunkt. Modvilligt bliver han trukket ind i et mysterium, som starter ved fundet af en myrdet gentleman i byens slumkvarter Canvas Town. Mordet har forbindelser til Savills udlejere, familien Wintour. Jo længere tid han opholder sig i New York, desto mere bliver han inddraget i familiens fortid. Han lader sig også tiltrække af Arabella Wintour, hans vært, dommer Wintours smukke svigerdatter, hvis fortid får en særlig afgørende betydning for de fatale begivenheders gang.

50642674

I årene 1778-1779 havde briterne midlertidigt genvundet kontrollen over New York. Den skrøbelige kontrol kommer til udtryk i ”Færten af død”, hvor karakterernes indbyrdes forhold er præget af usikkerhed og mistillid. De er splittede mellem den uundgåelige løsrivelse og deres loyalitet over for den britiske trone. Edward Savill beskriver loyalisternes vanskelige position: ”En amerikaner kan kalde sig liberal eller konservativ, men i denne henseende gør en mands loyalitet mod hans majestæt hverken fra eller til. Pointen er (…) at uanset hvor loyal en amerikaner er, så er han ikke englænder længere. Han er blevet et helt andet væsen”, (s. 135).

Taylor filosoferer med romanen over begreberne loyalitet og patriotisme og disses flygtige størrelse. Romanens synsvinkel er den britiske, og derfor er Kongressens mænd beskrevet som oprørere, mens briternes amerikanske allierede er de loyale. Som Taylor selv skriver i romanens efterskrift, betragtede loyalisterne sig selv som patriotiske amerikanere, men krigens drejning og den endelig sejr til Kongressens hær fik omdefineret betydningen af, hvad det vil sige at være en patriotisk amerikaner.