Den blinde mand i Sevilla

Citat
“Men det var alt sammen kun forventelige rædsler i en brutal kultur. Torturen af Raúl Jiménez var noget han ikke kunne forholde sig objektivt til, og det skyldtes ikke kun at han havde et særligt følsomt forhold til øjne som var så vigtige i hans profession.”
“Den blinde mand i Sevilla”, s. 53-54.

Frem til i dag har Robert Wilsons krimiromanforfatterskab kastet små ti titler af sig. Fire af dem foreligger på dansk. Tilsammen udgør de “Sevilla-kvartetten” efter byen, som danner ramme om handlingen. Første bind udkom i 2003 under titlen “The Blind Man of Seville”, på dansk i 2006 som “Den blinde mand i Sevilla”. Fortælleren er en tredjeperson, som rapporterer hovedpersonen, drabschef Javier Falcóns oplevelser. Falcón for sin part er en klassisk sortsynet hængemulestrømer, en andalusisk variant af Beck, Wallander, Rebus, Montalbano og Pepe Carvalho.

26275768

Læseren møder Javier Falcón på et tidspunkt, hvor konen Ines netop er skredet med en besked om, at han er den koldeste skid, hun nogensinde har mødt. En ny kvinde, Consuelo Jiménez, er på vej ind i hans liv. Han møder hende i forbindelse med mordet på hendes mand, en berømt restauratør, Raul Jiménez, titelfiguren. Raul Jiménez har fået skåret øjenlågene af og er, konkluderer Falcón, blevet tvunget til at se noget, som han ikke har villet se, noget som han har lukket øjnene for. Mistanken falder i første omgang på Consuelo, men mange andre spor åbner sig, heriblandt et, som peger durk ned i Javier Falcóns egen fortid. På den myrdede restauratørs kontor er der billeder af Javiers berømte, afdøde far, kunstneren Francisco Falcón. Javier dykker ned i farens efterladte dagbøger og får sig den ene grimme overraskelse efter den anden. Raul Jiménez og Francisco Falcóns forhistorie fletter sig sammen til et infamt vidnesbyrd om menneskelig forråelse og depravation.

Dagbogen refereres i fyldige passager, som fører læseren fra den Nordafrikanske fremmedlegion til den spanske borgerkrig og kampene ved Østfronten i Anden Verdenskrig og videre tilbage til Nordafrika og den mytologiske fest for kunstnere og millionærer i Tanger fra krigens slutning til kolonistyrets ophør i 1957. Ved endt læsning er Javiers liv ikke længere det samme. Francisco Falcón har slået Javiers rigtige far, en genial arabisk kunstner og hans mors elsker, ihjel og stjålet hans værker. Han har i det hele taget dræbt, horet og bedraget. Og et eller andet sted undervejs har han skabt et monster, som nu seriemyrder i Sevilla. Og meget tyder på, at Javier Falcón er det næste offer.