John Fante

cand. mag. Anders Olling, iBureauet/Dagbladet Information. 2010.
Main image
Fante, John
Foto: Forlaget Per Kofod

Indledning

Nogle forfattere lægger verden for deres fødder i første forsøg, mens andre må vente hele livet inden de høster anerkendelse for deres arbejde. John Fante tilhørte sidste kategori. Han var hele sit liv en overset forfatter, og verden opdagede ham først, da han var blevet en gammel mand. Den udeblevne succes i italiensk-amerikanerens liv stemmer perfekt overens med temaerne i hans forfatterskab, som præges af fattigdom, forgæves jagt på anerkendelse og barske skildringer af livet blandt amerikanske indvandrere. 

Det lyder alt sammen meget trist, men Fantes rå, poetiske stil og tragiske komik har alligevel med tiden gjort ham til en litterær berømthed, og det lille forfatterskabs indflydelse på en senere forfatter som Charles Bukowski kan ikke undervurderes. 

25744896

Blå bog

Født: 8. april 1909 i Denver, Colorado, USA.

Død: 8. maj 1983, Los Angeles, Californien, USA.

Uddannelse: Korte ophold på University of Colorado og Long Beach City College.

Debut: The Alter boy (novelle i tidsskriftet ”The American Mercury”, ikke oversat til dansk).

Priser: PEN USA President's Award (posthumt 1987).

Seneste udgivelse: Bandini Kvartetten. Forlaget Per Kofod, 1998. Oversat af Jan Bredsdorff.

Artikel type
voksne

Baggrund

”Almægtige Gud, i denne sag vil jeg gerne spille med åbne kort. Jeg har et forslag til dig. Gør mig til en stor forfatter, så vender jeg tilbage til kirken.”

”I Støvet”, s. 239 (i ”Bandini Kvartetten”).

John Fante voksede op i en italiensk indvandrerfamilie i den lille by Boulder i den amerikanske stat Colorado. Efter en opvækst præget af fattigdom gik kan kort tid på universitetet, inden han i 1929 droppede ud og besluttede sig for at skrive. Samtidig flyttede han til Los Angeles, hvor han klarede sig ved at tage arbejde som daglejer på havnen. Fante kæmpede en hård kamp for at komme igennem til forlagene og bombarderede uden held det prestigefyldte tidsskrift ”The American Mercury” med sine historier, inden det til sidst lykkedes ham i 1932 at få trykt novellen ”The Altar Boy”. Fire år senere færdiggjorde han sin første roman, ”The Road to Los Angeles”, men selvom han havde en aftale med et forlag, viste den sig at være for skrap kost for redaktørerne, der nægtede at udgive den. 

Da Fante endelig fik udgivet ”Wait for Spring, Bandini” (”Vent til våren, Bandini”) og ”Ask the Dust” (”I Støvet”) i 1938-39, udeblev gennembruddet stadig. Fantes krasse realisme, hvor fattigdom, racisme, sult og andre dårligdomme driver ned ad siderne, var ikke lige det, verden havde brug for under tredivernes depression. Ganske vist tog kritikerne godt imod Fante, men bogkøberne styrede udenom bøgerne. 

Den manglende succes som romanforfatter fik Fante til at tage opgaver som manuskriptforfatter til filmproduktioner i Hollywood. Disse opgaver havde meget varierende kvalitet, og Fante så selv dette arbejde som rent lønarbejde uden kunstnerisk potentiale. På dette tidspunkt i 1950'erne var Fante's skønlitterære produktion så godt som glemt på trods af, at han ind i mellem fik trykt romaner eller noveller. Til gengæld nød han et trygt liv med familie og fast indtægt.

Fante havde dog stadig én fan i form af forfatteren Charles Bukowski, og da Bukowski brød igennem, var han ikke sen til at fremhæve Fante's kvaliteter. Det betød, at Fante's bøger blev genudgivet, og at han pludseligt mod slutningen af sit liv fik stor anerkendelse for sit forfatterskab og endda besluttede sig for at tage det skønlitterære arbejde op igen. På dette tidspunkt havde Fante dog mistet synet på grund af sukkersyge og skrev derfor sin sidste bog, ”Dreams from Bunker Hill” (”Drømme fra Bunker Hill”), via diktat til sin kone. Da Fante døde i 1983, efterlod han sig et forfatterskab som måske kunne have været langt større, hvis verden havde opdaget ham lidt tidligere.

Bandini Kvartetten

”Bandini Kvartetten” består af fire selvbiografiske romaner, skrevet gennem hele Fante's liv. De fire bøger skildrer Arturos ungdom fra hans opvækst i Colorado i ”Wait, for Spring, Bandini”, senere som sultende forfatterspire i Los Angeles (”The Road to Los Angeles”, ”Ask The Dust”) til hans karriere som filmmanuskriptforfatter i Hollywood (”Dreams from Bunker Hill”).

”Ask the Dust” og ”The Road to Los Angeles” skrev Fante som helt ung i 1930erne, mens han blind og gammel dikterede ”Dreams from Bunker Hill” fra 1982 til sin kone. Da bøgerne er skrevet med så stor tidslig afstand, og ikke oprindeligt er tænkt ind i en fast sammenhæng, er der forskelle at finde fra bind til bind. For eksempel skifter Bandini-familien mellem at komme fra Colorado og Californien i de forskellige bind, og Fante er heller ikke helt konsekvent i sin stillingtagen til om faren skal være levende eller død gennem kvartetten.

Den gennemgående figur, som holder sammen på ”Bandini Kvartetten”, er Fante's alter ego, Arturo Bandini. Det er romankvartettens portræt af Arturo Bandini, som med tiden slog John Fantes navn fast som en af amerikansk litteraturs vigtigste forfattere i det 20. århundrede.